Dutch Art & Design Salon - 19 mei 2010



Op woensdag 19 mei 2010 heb ik deelgenomen aan de fieldtrip naar Dutch Art & Desing Salon. Hier tonen verschillende kunstenaars hun kunstwerken. Waaronder schilderijen, kledingstukken en sieraden.
Ik heb deze dag een rondleiding gekregen door de expositieruimte. Hierbij werd verteld hoe DADS is ontstaan, waar het voor staat en waar ze op dit moment mee bezig zijn. Na de rondleiding kregen we een presentatie van een kunstenares over de invloed van muziek op mode.

DADS is op vrijwillige basis ontstaan, maar Meggy van Houtum (de oprichtster) wil er nu echt haar werk van gaan maken. Ze biedt onbekende Nederlandse kunstenaars de ruimte om hun stukken te presenteren, en biedt ze de mogelijkheid deze te verkopen. Dit hoort bij de missie van DADS. Deze luidt namelijk als volgt; Nederlandse kunst en design talenten verkoop en carrière-ondersteuning bieden door hun werk bekend en gewild te maken onder consumenten, bedrijfsleven en media. Zo helpen ze talenten hun carriëre professioneel te ontwikkelen zodat zij kunnen doen waar ze goed in zijn; unieke exclusieve kunst en design maken!

DADS krijgt 40% van het bedrag, aanzienlijk minder dan in andere expositieruimtes.
Kunstenaars exposeren schilderijen, kledingstukken en meubelstukken. Er is dus een enorme diversiteit.

DADS is gratis toegankelijk voor iedereen. Op dit moment komen er veelal volwassen mensen van middelbare leeftijd, maar ze willen ook graag jongeren stimuleren tot een bezoek. Hiervoor kregen wij de opdracht om mee te denken. Het leek ons een goed idee om op middelbare scholen een project te starten waarbij leerlingen bij het vak CKV hoofdtooien moeten ontwerpen. De mooiste hoofdtooien zullen dan in het DADS geshowd worden.

Er is bewust gekozen om deze expositieruimte ‘Salon’ te noemen in plaats van ‘Galerie’. Zo proberen ze het bezoek laagdrempelig te maken.

Omdat de DADS zich meer op de kaart wilt zetten is het belangrijk om meer aandacht voor de locatie te verkrijgen. Het is nu gelegen achter de Brabanthallen in Den Bosch op een industrieterrein, en om binnen te komen moet je eerst door een beveiligde poort. Dit zou veranderd moeten worden om laagdrempelig te blijven. Ook de binnenkomst is niet spectaculair. Het oogt wat vervallen. Dit is een duidelijk verbeterpunt. Het lijkt mij verstandig om beter aan te geven waar DADS is, zodat je het als voorbijganger niet kunt missen.

Wat ik vooral geleerd heb van deze fieldtrip is dat een bedrijf onderscheidend moet zijn. Dutch Art & Design Salon is dit zeker. Maar belangrijk is om dit ook te laten zien. Je moet er voor zorgen dat je niet te missen bent en dat bij veel mensen de interesse wordt gewekt om eens een bezoekje te brengen. Ook is het belangrijk om overal voor open te staan. Meggy was dat zeker en wilt graag verjongen, dit heeft ze aangepakt door een jonge student als stagiaire aan te nemen en door onze mening te vragen. Hier wilt ze verder mee aan de slag.

De presentatie van Ingeborg Steenhorst over de invloed van muziek op de mode industrie interessant. Dit droeg niet bij aan mijn werkveldoriëntatie, maar eerder aan mijn algemene kennis. Ik vond het leuk om het verhaal te horen over de afkomst van bepaalde kledingstijlen.